KBS

Vanaf je achttiende jaar ben je van harte welkom bij de Karel Budde Stam, de op een na oudste speltak van de St. Michiel & Liobagroep. De leden van deze stam worden ook wel eens PIVO’s genoemd, waarbij je volgens het reglement kunt blijven tot je 21e. De Karel Budde Stam is opgericht in september 1993 en draait zelfstandig zonder begeleiding. Elke vrijdagavond komen de leden om 20.00 samen in het PIVO hok. Hier staat de stamtafel, een paar bankstellen en een grote bar met barkrukken.

Tijdens de opkomst, die tot ongeveer 22.00 duurt, onderneemt de Stam de meest uiteenlopende activiteiten. Hierbij kun je denken aan zwemmen, karten of bowlen, maar ook aan thema-avonden of zelfs zo nu en dan een traditioneel programma zoals een fluitenkoord maken. Zo hebben we bijvoorbeeld een keer een Duitse avond gehad waarbij de bratwurst en Duitse klederdracht niet ontbraken. Ook organiseert de Stam af en toe activiteiten voor andere speltakken, zoals bijvoorbeeld het start- en overvliegspel of activiteiten tijdens een JOTI-weekend. Dit staat voor Jamboree on the Internet, waarbij je via chatprogramma’s contact kunt leggen met andere scouts over de hele wereld. Bij het JOTI-weekend hoort een spectaculair zaterdagavondspel, waarbij groepjes tegen elkaar strijden. Autoachtervolgingen zijn hierbij niet ongewoon. Als de opkomst na half tien afgelopen is stromen andere speltakken die ook op vrijdagavond opkomst hebben binnen om gezellig met een hele groep een biertje of fris te drinken, zo nu en dan gecombineerd met een kaartspelletje.

Net als alle andere speltakken gaat ook de KBS op kamp. Soms samen met andere groepen op een weekendkamp of als stam op zomerkamp naar een scoutingterrein in Nederland of zelfs naar het buitenland. Het zomerkamp is de afsluiting van het seizoen. De afgelopen jaren is de stam bijvoorbeeld in Bergen op Zoom in Nederland, Duitsland en Tsjechië geweest. De reis naar Tsjechië hebben we zelfs zonder hulp van auto’s gemaakt, maar wel met bussen, treinen, trams en de benenwagen. Op de kampterreinen bivakkeren we dan vervolgens op een mooi scoutingterrein gedurende een week. Vanuit deze locatie worden verschillende activiteiten ondernomen zoals het lopen van een hike of dropping. Ook andere aspecten worden niet vergeten, zoals een bezoek aan een plaatselijk gezellig kroegje of een cultureel boottochtje zoals we bijvoorbeeld over de Rijn en Moezel bij Koblenz in Duitsland ooit hebben gemaakt. Natuurlijk kan een duik in een subtropisch zwembad ook niet ontbreken op kamp, maar liever hopen we op zulk mooi weer dat we lekker naar een openluchtzwembad of meer kunnen om te zwemmen, ook al moet je daarvoor soms kilometers door de heuvels en de brandende zon lopen. Vanzelfsprekend blijven we ook wel eens lekker op ons kampterrein, waar we gezellig rond een warm kampvuur een drankje nuttigen. Het kampvuur kunnen we hierbij ook een keer als ideale barbecueplaats gebruiken.

leidinggevenden

Rommy de Jong

rommy.w.dejong@gmail.com

De KBS (18 - 21 jaar) zijn welkom op vrijdag 20:00 tot 22:00 uur.

Sacha Poldervaart

sachalarissa@hotmail.com

De KBS (18 - 21 jaar) zijn welkom op vrijdag 20:00 tot 22:00 uur.